Tips Pemilihan Warna untuk Iklan - #DdyTheMomPreneur #DdyTheMomPreneur: Tips Pemilihan Warna untuk Iklan

16 Feb 2014

Tips Pemilihan Warna untuk Iklan

Assalamualaikum semua,

Hari ini jom kita pelajari tips memilih warna yang sesuai untuk beriklan, tidak kira sama ada iklan online atau pun offline. Ianya merangkumi pemasaran di sekeliling kita seperti di suratkhabar, poster, banner, banting, biilboard, FB Ads dan lain-lain. Tips ini juga pernah dikongsi bersama oleh sifu pemasaran internet, Encik Amir Faisal.

Seperti yang kita sedia maklum, warna merupakan elemen yang paling penting dalam sesebuah iklan. Tujuannya adalah untuk 'menangkap' mata si pembaca atau lebih tepat lagi 'mengganggu' mata si pembaca supaya melihat iklan berkenaan. Sekarang, ramai marketer yang sudah bijak mengambil kesempatan di atas warna-warna ini untuk 'mengganggu' mata kita.

3 Kepentingan Penggunaan Warna dalam Iklan

1. 'Grab attention' si pembaca
 - Warna merah dan kuning adalah warna yang paling berkesan untuk mengalih pandangan mata si pembaca kepada iklan kita

2. Highlight perkataan atau gambar yang penting
- Warna yang terang dan dijadikan kotak pada gambar, memaksa si pembaca membaca ruangan berkenaan dahulu sebelum membaca keseluruhan gambar iklan

3. Memberi kesan emosi
 - Warna BIRU dikatakan dapat membangkitkan rasa percaya atau trusted
 - Warna HIJAU pula dikatakan memberi rasa ketenangan
 - Warna MERAH pula dikatakan membangkitkan emosi berani atau keghairahan

Berikut adalah contoh iklan terbaik bagi yang masih tercari-cari rahsia gambar iklan menarik supaya pelanggan melihat iklan mereka di Facebook (sekadar contoh).


Gambar pilihan warna ini pernah dikongsi oleh saudara Arham Zulqarnaen ketika saya berurusan dengan beliau dalam sesi penjenamaan blog saya. Bagi yang berminat untuk mendapatkan blog pujaan pada harga yang sukar dipercayai, saya mengalu-alukan anda untuk berurusan dengan Arham ye.


Sekian sahaja tips marketing simple tapi power malam ini. Semoga bermanfaat untuk semua, biiznillah :)

* Sila LIKE & SHARE entry ini jika anda rasa entry ini bermanfaat untuk anda dan orang lain yang turut membacanya. Semoga dengan perkongsian ini dapat menambah sedikit saham akhirat kita, dalam membantu menambah nilai hidup orang lain.



Salam Kejayaan Dunya Akhirat,


SMS | WhatApp | Telegram 011 3862 7699
mjbelle.order@gmail.com

* Alhamdulillah, kami telah berpindah ke rumah baru dengan kejayaan jualan kumpulan 2 Juta pada tahun 2017. Anda dijemput melawat mjbelle.com untuk dapatkan Ebook Kisah Kejayaan kami secara PERCUMA!

Dapatkan segera sebelum link ini ditutup :)

No comments:

Post a Comment

Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi dilaman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnos apa jua penyakit. Pembaca digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan.
Sebarang pertanyaan dan khidmat nasihat, hubungi:

SMS |Whatsapp | Telegram 01138627699
Call: 09-744 6969
Email: mjbelle.web@gmail.com
Mary Jardin Kota Bharu Kelantan Branch Office
#DdyTheMomPreneur © . Designed by MaisarahSidi.com