Tips Membeli Barangan Bayi & Ibu - #DdyTheMomPreneur #DdyTheMomPreneur: Tips Membeli Barangan Bayi & Ibu

13 Jun 2014

Tips Membeli Barangan Bayi & Ibu

Assalamualaikum,

31 May baru-baru ini, one my best buddies in UIA getting married. Alhamdulillah, I am very happy for her! I wish you both a happy married life till Jannah, Munmun.

Oh yes, beliau juga merangkap admin group 'Rumahtangga' di Whatsapp chat. Asalnya group tu Munmun create untuk mereka yang belum berkahwin dapatkan tips membina rumahtangga bahagia.

Private Ebook untuk Bakal Pengantin

Saya ada berkongsi beberapa bahan bacaan yang agak private di group tu. Ingatkan ramai yang dah tau, tapi rupanya masih ada yang "Dd, kat mane nak cari tu? Tak pernah tahu pun."


Hehe, maka dapatlah mereka membacanya sebelum sempat menjadi seorang suri. Para pembaca yang nak tau, boleh pm saya ye. Elakkan segan-segan sebab saya memang suka berkongsi dengan siapa yang mahukan extra ilmu :)

Gentle Birth & AMANI

Dalam group tu ada 8 orang - 2 bakal pengantin, Munmun yang dah bergelar raja sehari, 4 orang bakal ibu dan saya yang sudah bergelar ibu hampir 2 tahun.

Ada pelbagai persoalan dari bakal ibu mengenai Gentle Birth dan persiapan menyambut kelahiran si comel yang tersayang.

Anda semua pernah mendengar mengenai AMANI? AMANI Birth menekankan konsep kelahiran sebagai ibadah kepada Allah, bilamana si ibu berserah sepenuhnya kepada Allah dan berdoa semoga Allah mempermudahkan urusan kelahiran anaknya.


Dan untuk pengetahuan semua, my sister in law is the AMANI Child Birth Educator and Doula.

Sekiranya anda ingin melengkapkan ilmu mengenai motherhood bagi mengurangkan risiko komplikasi sewaktu mengandung dan bersalin, serta membantu anda membuat keputusan bermaklumat menuju ke alam keibubapaan, bolehlah hubungi beliau ye.

In shaa Allah, she is more willing to help and guide you for a gentle birth momento.

Gynae saya selalu cakap, "Semua orang mampu melahirkan anak secara normal. Zaman dulu takde pun csec ni, boleh je beranak normal. So please educate ourself about normal birth (Beliau tak mention gentle rasanya)."

Alhamdulillah, sehingga sekarang saya merasakan pengalaman melahirkan Ahmad The Wise yang sangat menyeronokkan. Its the most gentle birth Ive ever experienced! (Yelah, baru sorang kan?)


Saya doakan Dr Siti (my gynae) dipanjangkan umur dan diberi nikmat kesihatan yang baik, supaya dapat assist saya melahirkan anak seterusnya nanti, ameen..

Tips Membeli Barangan Bayi & Ibu

I think the most anticipated moment for pregnant mommies is shopping spree! First time nak beli baju comel, size kecil dengan pelbagai warna dan corak yang adorable. Ya Allah, memang best!

Jadi kali ni nak share a few tips sebagai panduan untuk ibu-ibu baru. Entries ini mengandungi senarai barangan bayi, barangan ibu dan apa yang perlu diisi dalam hospital bag sewaktu hendak bersalin nanti.

1. Checklist

Sediakan checklist yang boleh guide apa barang yang diperlukan, dan juga barang yang lebih baik dibeli setelah bayi lahir. Utamakan barang-barang yang penting dulu. Yang selebihnya boleh beli lepas bayi lahir bergantung kepada keperluan dan saiz bayi.

Saya mula menulis list barang bila kandungan mencecah 5 bulan. Hasil dari google dan bertanya pada yang lebih pakar dalam famili. Untuk senarai lengkap bayi dan ibu, anda boleh refer di sini.

2. Bandingkan jenama dan harga

Ni benda yang paling saya suka buat. Bukan la kedekut, tapi kalau kita boleh berjimat cermat dan save budget untuk barang-barang yang lebih memerlukan keutamaan kita, why not kan?

Gambar baby ni comel!

Di bahagian kanan setiap list, tuliskan brand dan harga setiap barang dan juga tempat kat mana boleh dapat barang tu. Kalau ada SALE period, tulis juga. Lagi lengkap, lagi senang bila nak membeli belah nanti.

Setiap orang keperluannya tak sama. Contohnya, saya seorang Work-At-Home-Mom (WAHM), maka saya bertanya diri sendiri adakah saya memerlukan breastpump.



Breastpump mcm mana yang saya perlukan? After sales service macam mana? Pilih produk yang menepati keperluan kita. Different people offer different opinions.

3. Rajin cari info jualan murah, jualan gudang, karnival dan expo

Waktu-waktu macam ni senang untuk dapat bulky items macam stroller, travel system, baby car seat, baby cradle, breast pump dan baju-baju berjenama pada harga yang jauh lebih murah berbanding harga asal.



Even sekarang pun saya suka pergi, walaupun dah tak kerap macam dulu sbb husband asyik tanya "tak cukup lagi ke barang nak shopping tu?". In other way, bagus juga ada partner yang complete opposite personality ni. Sentiasa menunjukkan kita jalan yang lurus, hihi..

Saya juga suka get notification dan updates dari FB page PureenFabulous MomMom & Baby Expo dan join group LittleWhiz.com Member Club.

Berbaloi tunggu sebab dapat borong banyak sekaligus dengan harga murah. Contoh, Nursing Bra brand Kelly by Fabulous Mom selalunya berharga RM 39.90. Time Expo, diskaun sampai RM24 satu.



Sleep bra brand Autumnz pula selalunya berharga RM32.90, time expo boleh dapat harga RM20 satu. Travel system Chicco yang selalunya berharga RM2000+, boleh save up sehingga half price. Jimat ke jimat?



4. Shopping awal, Beli sikit-sikit & Bawa Pakar

Ini tip from my sister in law. Jangan tunggu sarat baru nak start beli barang baby. Bila dah start 9 bulan baru nak pergi, memang cepat penat. Sebaiknya mula shopping ketika second trimester.

Saya mula shopping masa 6 bulan. Pergi dengan my Umi, sampai Umi belanja most of the items. Yelah cucu sulung kan, thank you Umi! :)

First time tu pergi dengan husband mmg blur nak pilih size walaupun checklist ada. Jadi, boleh bawa yang lebih pakar bersama kita kalau nak cepat sesi memilih. Kenapa? Because Mother knows best! (nyanyi mcm dlm Tangled).



Sesi kemudian tu dah boleh pergi sendiri. Setiap kali shopping, beli 2,3 helai yang cantik dan berbaloi. Topup dan tandakan checklist setiap kali. Tak perlu berlebih-lebih sangat. Dah ada baby nanti, confirm nak topup lagi :D

5. Investment Plan

Saya suka bagitau kawan-kawan, yang kita beli barang baby ni macam dikira investment juga. Contoh macam breast pump, travel system, nursing bra yang mostly kita boleh pakai sampai dah beranak pinak.

Kalau beli yang murah sangat, bimbang kualiti pun tiada bagusnya. Especially yang part carry baby- stroller, babywear.



Contoh, ramai yang suka brand ERGO soft-structured baby carrier sebab kualitinya yang bagus, posture baby yang selesa and ergonomic dan parents pun tak lenguh bila carry baby after long hours.


Tapi ramai yang jual fake ERGO (FERGO) sekarang. Original ERGO harga RM 400+. Yang fake mostly below RM200. Ini salah satu case bila beli barang branded dengan harga yang terlampau murah, which I labeled as fake.



Thank you Mohd Hafiza for sharing his experience in Malaysian Babywearers Group.

Nasihat saya, beli dari authorized reseller yang offer after-service sales dan warranty yang genuine. Please do not jeopardize your baby's safety for the sake of saving your money.

People say: Alah membeli, menang memakai. Saya rasa kita boleh menang membeli, menang memakai juga. Macam mana nak menang membeli? Back to factor no 3.

Untuk tips, rasanya dah covered. Jom kita ke bahagian 
senarai barangan bayi, barangan ibu dan apa yang perlu diisi dalam hospital bag sewaktu hendak bersalin nanti.

Klik dengan mudah di SINI.


*Sila LIKE & SHARE entry ini jika ia bermanfaat untuk anda. Semoga dengan perkongsian anda dapat menambah nilai hidup lebih ramai kawan-kawan anda yang masih terkial-kial mengenai tips membeli barangan ibu & bayi :)



SMS | WhatApp | Telegram 011 3862 7699
mjbelle.order@gmail.com

* Alhamdulillah, kami telah berpindah ke rumah baru dengan kejayaan jualan kumpulan 2 Juta pada tahun 2017. Anda dijemput melawat mjbelle.com untuk dapatkan Ebook Kisah Kejayaan kami secara PERCUMA!

Dapatkan segera sebelum link ini ditutup :)

No comments:

Post a Comment

Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi dilaman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnos apa jua penyakit. Pembaca digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan.
Sebarang pertanyaan dan khidmat nasihat, hubungi:

SMS |Whatsapp | Telegram 01138627699
Call: 09-744 6969
Email: mjbelle.web@gmail.com
Mary Jardin Kota Bharu Kelantan Branch Office
#DdyTheMomPreneur © . Designed by MaisarahSidi.com