Senarai Barang Keperluan Ibu & Beg Hospital - #DdyTheMomPreneur #DdyTheMomPreneur: Senarai Barang Keperluan Ibu & Beg Hospital

18 Jun 2014

Senarai Barang Keperluan Ibu & Beg Hospital

Assalamualaikum,

Setelah mengkaji beberapa tips dan senarai barang keperluan bayi, sekarang mari kita beralih ke senarai keperluan si ibu pula.

Untuk full list senarai keperluan bayi dan ibu, anda boleh klik di SINI. Untuk tambahan dan senarai beg hospital di SINI.




2. Senarai Keperluan Ibu

Maternity Pad

Ada 2 jenis iaitu bertali (loop) atau pun berpelekat (adhesive). Umi dan Mama saya sarankan beli yang bertali, tapi saya jenis yang tak biasa pakai yang bertali. I bet ibu-ibu muda ramai yang tak biasa pakai yang bertali.

Jadi, saya dapatkan yang berpelekat brand 'Madame'. Dalam gambar ni yang belah kiri. Umi saya ada stok utk loop. Jadi utk persediaan pantang, saya ada both.



Yang mana lebih selesa? Di hospital, mak bidan pakaikan saya yang loop (hospital punya) dan memang saya dengar hospital prefer pakaikan loop sbb mudah.

Di rumah, saya pakai yang berpelekat. Bagi saya, tak ada masalah pun masa nak pakai tu. Yang loop tu bagi yang dah biasa pakai yang bertali, in shaa Allah mesti kemas dan tak mudah longgar lebih beberapa jam pakai.

Ada yang tanya saya tak boleh ke guna pad biasa? Hehe, cubalah. Tapi saya tak galakkan sebab maternity pad tu permukaan dia lebih lembut jadi sesuai utk dipakai oleh ibu lepas bersalin, especially yang berjahit selepas episiotomy.

Nak lagi best, pakai tuala wanita moden yang diperbuat daripada kain. Dapat mengelakkan kita daripada dicemari oleh bahan kimia berbahaya seperti dioxin yang boleh membawa kepada kanser serviks.




Material nya sama macam CD SmartBaby yang saya ceritakan di sini. Kat mana nak dapatkan cloth pad go green ni? Boleh klik di sini.

Pakai maternity pad bersama dengan disposable panty. Kalau pakai panty biasa boleh ke? Boleh, cuma kalau terbocor ada ke yang sudi nak basuhkan?

Langkah selamat dan bijak, dapatkan 2 set disposable panty (12 helai). Saya dah lupa brand apa yang saya beli dulu. Boleh cari di kawasan lingerie dan tanya sales assistant ye.


Nursing Bra & Nursing Pad

Jika anda sudah membaca entri ini, saya ada  bercerita di point no 3 mengenai nursing bra dan sleep bra.

Pilih brand yang berkualiti, yang tahan lama seperti Fabulous Mom, Autumnz, Medela, elomi to name a few. Untuk nursing bra, saya sukakan brand Kelly by Fabulous Mom. 



Saiz nursing bra sebaiknya diukur ketika kandungan 8 bulan ke atas. Sebab saiz breast sudah mencapai tahap maksima atau hampir maksima. Kalau lepas bersalin dan menyusu, mungkin besar sedikit sahaja lagi.

Untuk sleep bra, saya sukakan brand Autumnz. Perlu ke sleep bra? Bagi saya perlu sebab lebih selesa untuk menyusu bayi di malam hari. Instead of hook di nursing bra, sleep bra ni lagi mudah sbb ada pull-aside strap.

Ketika awal berpantang, saya galakkan guna disposable nursing pad. Saya tak tahu keadaan ibu-ibu lain, tapi pengalaman saya sendiri bila pakai washable/ boleh basuh nursing pad, cepat sangat basah.

Alhamdulillah, atas rezeki yang melimpah ruah untuk Ahmad The Wise. Maka, saya nasihatkan beli yang disposable  dahulu. Saya biasa beli brand Pureen yang super value pack ni. Jimat!



Bila anda rasa flow susu badan dah mula stabil (betul ke ayat ni), boleh la beralih ke washable. Pilihan saya Bamboo Terry by Bettermoms. Sebab ada 3 lapisan penyerap yang superabsorbent, hypoallergik dan tahan lama.




Ada pilihan corak lagi. Comel sgt! Saya rasa dah setahun lebih pakai, kualiti masih sangat elok dan in shaa Allah masih boleh pakai untuk anak-anak yang seterusnya. Kat mana nak dapatkan ni? Boleh dapatkan di sini


Nursing Blouse


Nursing blouse ni bukan barang yang eprlu ketika berpantang, tapi penting sebagai persiapan untuk breastfeeding journey nanti. Saya macam biasa sukakan brand Aqeela.

Tapi sekarang ni, lebih sukakan brand Qis-Sara pulak sebab material lebih selesa dan yang paling best, tak melekap pada badan :)




Kat mana nak cari baju Qis-Sara ni? Boleh cari kat sini.

Breast Pump

Breast Pump terbahagi kepada 2 jenis iaitu manual dan elektrik. Manual kena pam guna tangan. Elektrik pula menggunakan bateri atau tenaga elektrik.

Yang mana bagus? Terpulang kepada keperluan si ibu. Ada ibu bekerja yang suka gunakan manual instead of elektrik. Sebab elektrik ada 'bunyi'. Namun dari segi penjimatan masa, elektrik adalah yang terbaik.

Yang paling penting, cari brest pump yang 'meniru cara hisapan bayi' (mimic baby's suckling) ketika menyusu. Kerana efek yang dihasilkan sama walaupun tanpa bayi menyusu, maka penghasilan susu juga dapat berjalan lancar.


Plus, tiada rasa sakit ketika proses mengepam.

Walaupun saya tiada plan untuk bekerja atau berjauhan dengan bayi dalam masa yang lama setelah bersalin, namun saya tetap membeli breast pump untuk menggalakkan proses penghasilan susu badan dan mematuhi konsep 'supply demand'.

Saya beli manual breast pump brand Anakku. Highly recomended! Murah, berkualiti dan yang penting mimic baby's suckling. Alhamdulillah, pernah mencapai 5 oz sekali pam. Not bad for single manual pump right?


Haa, gambar yang kat bawah ni ada cerita tersendiri. Kalau anda tanya saya brand yang baik utk elektrik pam, saya akan sarankan Medela. Review sangat bagus, berkualiti sesuai dengan harganya.



Dalam gambar ni adalah Medela Pump in Style Advance Backpack. Menjadi antara pilihan doktor pelatih (HO) senang utk pump ketika ward round. Just carry backpack, macam carry beg sekolah.

Nak ceritanya ada seorang kawan pakai masa posting. Kemudian, ada seorang HO lelaki offer nak tolong carry sebab kesian tengok kawan ni asyik-asyik carry beg ketika ward round. Hihi, sangat la kelakar! :D

Oh ye, elakkan beli brand Pureen. Kenapa? Kerana tidak ada 'mimic baby's suckling'. Ini pengalaman hampir 2 tahun lalu. Tak tahu kalau Pureen dah improvise. Just a gentle reminder.


Bengkung & Baju Berpantang

Bengkung ada jenis yang bertali, velcro dan butang. Saya pakai yang bertali dan butang. Butang tu pakai bila nak cepat. Sebab bila nak pakai yang bertali ni, kena ada assistant baru lebih kemas dan dapat bentukkan tubuh badan.



Saya pakai sama macam dalam gambar ni. Umi belikan 2 helai tak silap harga RM45 satu. Beli dengan Makcik mengurut. Di FB, boleh cari di sini.

Sediakan kain sarung secukupnya. Dalam 5-6 helai pun ok. Dan stokin untuk elakkan masalah 'angin' dan urat kalau tersadung jari kaki.

Kain Alas & Getah

Untuk ibu-ibu, selalunya boleh dapatkan getah yang bersaiz besar. Saya cuma pakai brand Anakku. Cari yang dari material getah supaya cepat kering sesudah dibasuh.

Tungku & Urut

Bertungku bagi saya amat penting untuk mengecutkan rahim. Berurut pula untuk melegakan urat-urat badan setelah 9 bulan mengandung dan 'membengkak' ketika proses bersalin.

Kebanyakan dari kita berpantang di kampung kan? Maka boleh dapatkan perkhidmatan dari makcik-makcik atau senang dikenali sebagai 'bidan' kampung.

Cari yang ada ilmu supaya tiada masalah rahim jatuh atau membengkak ketika bertungku. Kalau mahu bertungku sendiri pun dapatkan ilmu dari yang pakar.



Bagi yang berpantang di negara sejuk, mungkin anda boleh dapatkan tungku dari sini dan bertungku cara sendiri di sana. Tuam di sekitar perut sehingga ke hujung kaki. Urat- urat kat situ la yang banyak digunakan semasa proses bersalin nanti.

Boleh juga dituam di kawasan payudara untuk mempercepatkan pengaliran susu badan dan membantu dalam mengelakkan mastitis (bengkak susu).

Berpilis dan bertangas saya tak buat. Bergantung kepada keadaan dan suhu rumah masing-masing. Suhu bilik berpantang saya sudah cukup untuk memanaskan badan saya seperti di bilik sauna :)

Suplemen

Jika anda pernah membaca kisah berpantang saya di sini, saya ada menceritakan keadaan saya yang sangat lemah selepas bersalin dan semasa berpantang. 

Ada kawan yang datang melawat cakap muka saya pucat. Truthfully, pengalaman berpantang pertama sangat memenatkan. Mungkin juga disebabkan tiada pengalaman dan kerap berjaga malam.

Saya diberi ubat doktor untuk tempoh 2 minggu selepas bersalin. Kemudiannya bersambung dengan suplemen kampung. Jamu dan air akar kayu memang tak boleh nak minum sebab Ahmad The Wise asyik meragam dan kerap poo.

Setelah habis pantang pun, saya kerap penat dan paling drastik bila susu merudum diikuti sakit belakang yang kronik. Ketika inilah saya mula mencari suplemen yang sesuai untuk saya, dan pada masa yang sama selamat untuk bayi.

Alhamdulillah, Allah ketemukan saya dengan set berpantang dan menyusu Shaklee setelah pelbagai cara saya lakukan tiada hasilnya. 



Masa awal-awal dulu jual mahal. Kemudian bila baca testimoni dan ada kawan sendiri yang berjaya dengan Shaklee, why not give it a try kan? Plus, bila dapat tengok yang boleh pam siap ada colostrum lagi. Masha Allah, rezeki si anak!



Apa-apa pun suplemen hanyalah asbab sahaja. Rezeki itu dari Allah SWT jua. Amalkan pemakanan yang berkhasiat. Lebihkan protein dan kalsium. Dan yang paling penting, mesti patuhi konsep supply dan demand penyusuan yang betul.


Suka saya dengar bila ada kawan-kawan yang berjaya dapat 10 oz setiap kali pumping, setelah mengikut step yang saya sarankan. Susu meriah, badan slim dan anak pun cerdik sebab dapat khasiat DHA dari susu ibu- 3 in 1!

Alhamdulillah Alhamdulillah, I am a happy friend bila ramai rakan yang berjaya dengan set bersalin dan menyusu ni :)

3. Senarai Beg Hospital


Tidak Bermalam

Saya bersalin di Rumah & Klinik Bersalin An-Nuur Kubang Kerian Kelantan. Kliniknya kecil, hanya mempunyai seorang doktor pakar puan (gynae) dan 3 orang pekerja termasuk seorang mak bidan.

Jadi Doktor Siti (my gynae) memang dah pesan awal-awal. Sekiranya tiada komplikasi ibu dan bayi, 2 jam setelah bersalin boleh terus pulang ke rumah.

Saya suka dengan cara Dr ni. Bagi saya, the best place untuk ibu sesudah bersalin untuk berehat adalah rumahnya sendiri. Tak perlu bermalam lama-lama hanya untuk 'meningkatkan' bil hospital. Oops!

Saya melahirkan Ahmad the Wise  pada pukul 11:07 malam. Dan kami dibenarkan pulang ke rumah almost 1:30 pagi. Doktor Siti siap bagi amanat pasal mandi wiladah dan ilmu nifas lagi.

Kalau tiada orang bersalin selepas saya, confirm usher ke kereta, hehe.. Alhamdulillah, saya bersyukur Allah ketemukan berjumpa Doktor Siti. Doktor Siti terbaik la! Sayang Doktor :)




Ya Allah, nak bercerita pasal kelengkapan beg, habis kelaut ceritanya. Disebabkan tak bermalam, maka boleh sediakan:

BAYI
  • 2 pasang baju bayi 0-3 months + 1 barut bayi + mitten n booties
  • Diapers 2-3 pcs
  • Tuala bayi dan toiletries (tapi Dr Siti cuma minta towel, yang lain guna Klinik punya)
  • Kain bedung
  • Botol susu untuk air zamzam dan susu formula (ini untuk kes susu belum keluar)
IBU
  • 2-3 pasang kain sarung
  • 1 blouse lengan panjang
  • Maternity pad 2-3 pcs (saya tak pakai pun sbb guna klinik punya)
  • Bekalan sumber tenaga (Kurma, ESP dan Performance Drink utk quick energy shake)
  • Nursing bra
  • Stokin
* Tuala tak bawa sbb mandi di rumah

Bermalam

Untuk bermalam boleh tambahkan kuantiti barangan di atas termasuk:

Testimoni set bersalin/ berpantang dan menyusu Shaklee. Alhamdulillah, exactly macam saya dan kawan-kawan rasa.

Selamat Bersalin, Berpantang & Menyusu!


Itu sahaja rasanya tips dan senarai barang keperluan bayi dan ibu untuk bakal ibubapa baru. Yang paling penting positifkan diri dan berdoa semoga Allah SWT permudahkan saat bersalin nanti.

I wish everyone a sweet gentle labour and enjoy your amazing parenthood journey. Its not going to be easy, but its gonna be a memorable experience in your lifetime!

Tidak perlu difokus kepada sakitnya bersalin dan payahnya mengasuh seorang anak. Tapi fokuslah ke arah hasilnya atau anak soleh/ solehah yang bakal terhasil apabila acuan yang diberi ibubapa adalah yang terbaik dari usaha keduanya.

Anak-anak adalah AMANAH Allah SWT yang sangat besar dan berat untuk dipikul oleh kedua ibubapa. Hal ini bertepatan dengan sebuah hadis Rasulullah SAW yang bermaksud:

"Sesungguhnya Allah SWT akan bertanya kepada setiap penanggungjawab akan tanggungjawabnya, apakah mereka telah memelihara atau mensia-siakanya" (Riwayat Ibnu Hibban)



Saya berdoa semoga kita semua dapat menjadi ibubapa hebat yang dapat mendidik anak- anak kita menjadi daei soleh penyambung generasi Al-Quran dan Lidah Rasulullah SAW.

Ameen Ya Rabbal Alamin..



* Sila LIKE & SHARE entry ini jika ia bermanfaat untuk anda. Semoga dengan perkongsian anda dapat menambah nilai hidup lebih ramai kawan-kawan anda yang bakal bergelar ibu atau bapa mengenai tips membeli barangan ibu & bayi :)

SMS | WhatApp | Telegram 011 3862 7699
mjbelle.order@gmail.com

* Alhamdulillah, kami telah berpindah ke rumah baru dengan kejayaan jualan kumpulan 2 Juta pada tahun 2017. Anda dijemput melawat mjbelle.com untuk dapatkan Ebook Kisah Kejayaan kami secara PERCUMA!

Dapatkan segera sebelum link ini ditutup :)

No comments:

Post a Comment

Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi dilaman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnos apa jua penyakit. Pembaca digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan.
Sebarang pertanyaan dan khidmat nasihat, hubungi:

SMS |Whatsapp | Telegram 01138627699
Call: 09-744 6969
Email: mjbelle.web@gmail.com
Mary Jardin Kota Bharu Kelantan Branch Office
#DdyTheMomPreneur © . Designed by MaisarahSidi.com